> Home > vragen
> vragen

Omzetting hypotheek: overzicht vragen en antwoorden


U heeft een brief ontvangen over de omzetting van uw SPF-hypotheek naar MUNT Hypotheken. Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neemt u dan gerust contact met ons op. U kunt ons telefonisch bereiken op 030 23 29 233 of per mail via hypotheken@spfbeheer.nl.


Waarom stopt SPF met het zelf verstrekken van hypotheken?
SPF heeft jarenlang zelf hypotheken vertrekt via SPF Beheer. De afgelopen jaren zijn de eisen die worden gesteld aan hypotheekverstrekking steeds verder toegenomen. Daarom hebben wij besloten op zoek te gaan naar een gespecialiseerde partij die deze activiteit van ons kan overnemen. Wij zijn uitgekomen bij MUNT Hypotheken. MUNT hypotheken is, anders dan SPF Beheer, volledig gespecialiseerd in hypotheken en verstrekt hypotheken namens een aantal grote Nederlandse pensioenfondsen.

Waarom is er gekozen voor MUNT Hypotheken?
MUNT Hypotheken is volledig gespecialiseerd in hypotheken en doet hiervoor zaken met meerdere Nederlandse pensioenfondsen. Momenteel wordt een deel van het kapitaal van Stichting Spoorwegpensioenfonds bijvoorbeeld ook al belegd in hypotheken van MUNT Hypotheken.

Zijn er kosten aan verbonden voor mij?
Nee, er zijn voor u geen kosten aan verbonden.

In de brief staat dat mijn voorwaarden mogelijk beter worden. Hoe zit dit?
Uw SPF-hypotheek wordt per 1 juni 2016 omgezet in een MUNT Hypotheek. U kunt dan gebruik maken van de voorwaarden van MUNT Hypotheken. Deze voorwaarden zijn op bepaalde punten beter dan de voorwaarden van SPF. Na 1 juni kan MUNT Hypotheken u hier verder over informeren. Indien u toch uw oude SPF-voorwaarden wilt behouden, dan kunt u daar nog steeds gebruik van maken. U gaat er dus nooit op achteruit.

Krijg ik per 1 juni de tarieven van MUNT Hypotheken?
Nee, u krijgt niet direct de tarieven van MUNT Hypotheken. Tot het einde van uw huidige rentevastperiode houdt u hetzelfde tarief. Bij verlenging van uw huidige rentevastperiode zijn de tarieven van MUNT Hypotheken voor u beschikbaar.

Kan ik mijn hypotheek nu kosteloos (boetevrij) oversluiten?
Nee, uw rentevastperiode blijft gewoon van kracht. Deze omzetting van uw hypotheek naar MUNT Hypotheken heeft daar geen invloed op. U kunt dus niet kosteloos oversluiten.

Bij wie kan ik terecht met vragen?
Tot 1 juni 2016 kunt u gewoon met al uw vragen terecht bij SPF Beheer. Vanaf 1 juni kunt u met uw vragen over uw hypotheek terecht bij de klantenservice van MUNT Hypotheken.

Ik krijg dezelfde brief meerdere keren. Hoe kan dat?
U heeft dan waarschijnlijk meerdere leningdelen. Voor elk leningdeel krijgt u een brief. Daarom ontvangt u dezelfde brief meer dan een keer.